چطور میتوانید در جلسه مشاوره نتیجه بهتری بگیرید؟
گاهی اوقات پیش میآید که شما برای حل مسئلهای یک یا چند جلسه مشاوره میگیرید و متاسفانه نتیجهی دلخواهتان را نمی گیرید.
در اینجا درباره این صحبت میکنم که شما با چه روشهایی میتوانید به خودتان در به دست آوردن نتیجه بهتر از مشاوره کمک کنید.
ساختن پیش فرض صحیح:
اعتماد داشتن
الویت بندی
برقراری ارتباط
بازگویی شفاف
ساختن پیش فرض صحیح : اینکه شما چه ذهنیتی درباره مشاوره دارید مهم است.
مشاوره در لغت به معنی: مشورت و گفتگو درباره موضوعی است و یک نوع همفکری وهمکاری کردن برای پیداکردن راهحل مناسب است.
پس باید این را در نظر بگیرید که شما نیز یک طرف مهم قضیه هستید و قرار نیست مشاوره بدون همکاری شما بهترین نسخه را برای حل موضوع پیشنهاد دهد و داشتن پیش فرض صحیح نقش مهمی را در فرایند جلسه دارد.
اعتماد داشتن: مشاوره گرفتن شبیه این است که شما برای درمان خودتان پیش پزشک مراجعه کنید، فکر کنید به پزشکتان اعتماد نداشته باشید، دو حالت پیش می آید:
۱-شما صادقانه درباره مشکلتان توضیح نمی دهید.
۲-به نسخه پزشک عمل نمیکنید.
ودر واقع رفتن شما نزد آن پزشک کار بیهودهای بوده.
پس در مشاوره اعتماد داشتن به فرد مقابل اهمیت بالایی در روند جلسه دارد.
الویت بندی :
شاید شما هم سردرگمی در انتخاب کردن را در خیلی چیزها تجربه کرده باشید و در روزمره انرژی و زمان زیادی صرف فکرکردن درباره ترتیب انجام کارها و چالشها خرج کنید و همیشه از خودتان بپرسید انجام چه کاری مهمتر از بقیه است و باید سریعتر انجام شود؟
باید به شما آفرین گفت که برای ترتیب انجام کارهایتان فکر میکنید اما بیشتر مواقع در آن شکست میخورید به خصوص اگر فردی مقابل شما نشسته باشد و بخواهید او به شما در حل چالش پیش آمده کمک کند، سیلی از چالشهای دیگر هم زمان بر ذهنتان قطار میشود و میمانید که کدام چالش را به زبان بیاورید. این دغدغهای است که نزدیک به زیاد افرادی که با من در زمینه تولیدمحتوای تاثیرگذار مشاوره داشتند با آن درگیر بودند و یک ساعت با هم گفتگو کردیم تا مشخص کنیم مهم ترین مسئله او چیست و بعد به این نتیجه رسیدیم که چالش اصلی فرد این نبوده که چطور آن کار را نجام دهد بلکه نمیدانسته چه کاری را باید اول انجام دهد.
برقراری ارتباط :
یکی از بارزترین مشکلات جامعه بشری همین برقراری ارتباط است و پیشرفت و تغییرات تکنولوژی و حتی کتاب ها هم به طور کامل به حل این مشکل کمک نکردند و دلیلش بیهوده بودن آنها نبوده بلکه انسانها در هر زمانی پیچیدهترین و عجیبترین موجوداتی هستند که هیچ معیاری برای شناخت کامل آنها در هیچ زمانی وجود نداشته، نه شبیه به کتابهای فلسفیاند نه فرمول ریاضی و نه هنر و نه ساختار فیزیکی و عصبی محض. و شاید ترکیبی از هر فرمولی باشند اما هیچ فرمول تعریف شدهای هم برای آنها وجود نداشته باشد.
اما اوضاع آنطور هم که فکرمیکنید خراب نیست و روشهایی هست که به برقراری ارتباط کمک میکند و به نقل از ست گادین چرا ارتباط مهم است ؟ «اگر ارتباط نباشد، نمیتوانیم همه چیز را بهتر کنیم.»
با چند جمله از کتاب امتیاز خودش به دست میآید که درباره سبک رهبری بیل والش مربی فوتبال آمریکایی است قائلهی ارتباط را تمام میکنم.
جمله هایی از بیل والش:
ارتباط مستقیم: یعنی بدون ابهام و کاملا روشن صحبت کنید و درمورد انتظاراتی که از افراد دارید خجالتی نباشید و
لطافت به خرج ندهید.
اولین قانون ارتباط خوب: مهارت خوب گوشکردن است.
دومین قانون ارتباط خوب: اگر خوب گوش نمیکنید، سوال خوب بپرسید.
رتبه و مقام مانع ارتباط آزاد میشود که لازمه تعامل سازنده است به خصوص در محیطی که وابسته به کمک یکدیگر است. (محیط جلسه مشاوره هم برای بهتر شدن به کمک خودتان و فرد مشاور وابسته است.)
راه برقراری ارتباط موثر و همکاری اصیل این است: بیشتر از این که بخواهید کار را به شیوه خودتان انجام دهید حواستان به این باشد که راه حل مناسب را پیدا کنید.
همکاری خوب با گوش های بزرگ شروع میشود، گوش کنید و یادبگیرید.
بازگویی شفاف:
توجه داشته باشید شما کسی هستید که مطلب و پیامتان را به فرد مشاور انتقال می دهید، بنابراین باید تلاش کنید آن را به درستی بیان کنید و این همان نقطه عطف گرفتن نتیجه بهتر شما از جلسه مشاوره است.
تاجایی که ضروری است موضوع را بازکنید و به لایههای زیرین آن اشاره کنید و در سطح موضوع نمانید.
اعتماد شما و خجالتی نبودن و بیان شفاف و مستقیم، در اینجا به شما بسیار کمک میکند.
یادتان باشد که شما نزدیکترین فرد به مسائلتان هستید، پس خیلی چیزها به بازگویی شفاف و صادقانه شما وابسته است.





آخرین نظرات: