پاره‌نویسی‌هایی برای ارتباط‌ سازی

ارتباط‌سازی

ارتباط، این واژه انتزاعی. واژه‌ای که در زندگی عینی‌مان نقش اول است. همه‌جا نقش اول است، در کار، در ازدواج. اگر در هر نقشی باشی او در کنارت است. حس‌اش می‌کنی اما لمس نه. نمی‌دانی دقیقن الان با آن چند‌ چندی؟

دغدغه‌ی منم همین ارتباط‌سازی است. با همه نمی‌شود‌. خیلی فرمالیته نیست. پایش را توی هر فرمولی دراز می‌کند و گاهی غافل‌گیر می‌شوی. می‌گویی: مگر این همه برایش فلان کلاس نرفتم و کتاب نخاندم، پس چرا نشد، نمی‌شود. لعنتی مانند اکسیژن است اما بدون اینکه فرمولش مانند ان معلوم باشد. طی جستجو‌هایم برای کشفش به تکه پاره‌هایی رسیدم و در کانالم منتشر کردم. گفتم بدک نیست در سایت هم به اشتراک گذارم.این پاره‌نویسی‌ها را بخانید و اگر شما هم درباره‌اش پاره‌پیشنهادی داشتید بنویسید در بخش دیدگاه.

زبان ارتباط‌سازی گونه‌گون است. اما به نظرم زبان احساس بین‌المللی‌تر است

زبان احساس،  یعنی شناخت خودمان.
زبان احساس، یعنی فهمیدن دیگران.
زبان احساس، راهی برای گفت‌وگوی مشترک.
زبان احساس، پلی برای ارتباط.
زبان احساس، منطقی‌ترین زبانی است که به هنر بدل می‌شود.

✍🏻اکرم سلطانی

ارتباط شبیه بازی پینگ‌پونگ است

یک بازی دونفره. هرکدام از طرفین قبل از ضربه‌زدن به توپ باید اجازه دهد توپ به میز بخورد، و بعد جواب دهد .
مکث و شنیدنِ صدا، و بعد ضربه‌ای صحیح.
مکث و شنیدن: این‌دو، پاس شما را به سمت حریف موفق می‌کند.

✍🏻اکرم سلطانی

اشتباه تکرار‌شونده در ارتباط این است که می‌پنداریم دیگران در ذهن‌مان می‌زیند

کلی‌گویی ممنوع

یکی از روش‌های فهمیدن یکدیگر در ارتباط پرهیز از کلی‌گویی و شخصی نگریستن به موضوعات است.
تا می‌توانید موضوع را با جزئیات ملموس توضیح دهید، هیچ‌کس در ذهن شما زندگی نمی‌کند.

✍🏻اکرم سلطانی

ساده و رسا حرف بزنید

خیلی از سازمان‌ها و شغل‌ها، واژه‌ها و اصطلاح‌هایِ خاص خودشان‌ را دارند که برای دیگران، دیرفهم و یا قابل‌فهم نیست.
با برنامه نویسی در ساختن تیزری برای نرم افزار جدیدش کار می‌کردم و مدام از او در حین صحبت‌ها می‌پرسیدم: این که گفتید یعنی چی؟
برای مخاطبی که همکار شما نیست ساده و رسا حرف بزنید او اصطلاحات شما را نمی‌داند و گویی با زبان خارجی با او حرف می زنید. نکنید، این کار را نکنید و جایگزینی برای واژه‌های سازمانی خود به کار ببرید که قابل‌فهم باشد.

✍🏻اکرم سلطانی

بعضی ارتباط‌ها از ریشه خرابند

مشتری و ما

اگر گاهی مشتری‌ها کلافه‌تان می‌کنند به طوری که برای ادامه کار بی‌انگیزه می‌شوید، به جای رها‌ کردن همه چیز، یکبار دیگر مخاطبان خود را بررسی کنید و ببینید آیا آن‌ها را به درستی برگزیدید.
بله به همین راحتی نیست، اما هر فردی باید ابتدا با توجه به هدفش، مخاطبانش را به درستی تعریف کند و از خودش بپرسد: چه کسی مخاطب من است و چه چیزی می‌خواهم به او بگویم و چگونه می‌خواهم پیامم را به او انتقال دهم؟

✍🏻 اکرم سلطانی

برای انتقال پیام اثر‌بخش نیاز به یادگیری زبان ارتباطی است

زبان احساس
زبان کلمات
زبان رنگ ها
زبان تصویرها
زبان داستان‌ها
همه و همه در کنار هم به شما کمک می‌کنند تا ارتباط مناسب با مخاطبان خود بسازید.

✍🏻 اکرم سلطانی

هیچ الگوریتمی برای ارتباط وجود ندارد

هیچ الگوریتمی برای آدمهایی که دوستشان داریم، و می‌خواهیم به انها کمک کنیم وجود ندارد.
در هر جای جهان و در هر سنی که باشی باید: انسان‌گونه عمل کنی، و از عینک دیگران هم به موضوعات بنگری.

✍🏻اکرم سلطانی

ارتباط تجارت نیست

ارتباط فراتر از یک علم است.
فراتر از یک گفت‌وگو است.
ارتباط معامله نیست.
مبادله کالا با پول نیست.
صرفا یک تجارت و تبلیغ نیست.
ارتباط، زنجیره ای از آدم‌ها است، که جامعه را می‌سازند.
✍️ اکرم سلطانی

«وقار» لباس فاخر ارتباط است

وقار، مکث است.
وقار ، مکث در هیاهو است.
وقار، مکث در بازیابی قدرت است.
وقار، مکث برای ارتباط و تداوم است.
وقار، مکث حالات روحی در شرایط پرفشار است.

برگرفته از جمله بیل والش: «رهبری در شرایط سخت به وقار نیاز دارد.»

✍🏻اکرم سلطانی

مانند طراحان عمل کنید

۴ ویژگی تفکر طراحی در مورد مخاطب

طراحان واقعیت انسان‌ها را عمیق درک می‌کنند.
طراحان با انسان‌ها احساس همدلی می‌کنند.
طراحان چیزی فراتر از منطق اقتصادی را می‌بینند.
طراحان استاد دیدن رفتارهای انسان‌ها هستند.

🤝🏻 الهام گرفته از کتاب «تفکر طراحی در کسب‌وکار»

✍🏻اکرم سلطانی

ارتباط خودکار‌سازی ندارد

شما نمی توانید ارتباط با آدمها را خودکار و سیستمی کنید.
شما نمی‌توانید اصالت را برون سپاری کنید.
شما نمی‌توانید زندگی آدمها را از طریق خودکار تغییر بدید.
شما باید در لحظه حضور داشته باشید و به طور کامل کنار آنها باشید و رابطه انسانی خلق کنید.
این نوعی، جامعه‌سازی است نه فروش.

📕 پاره ای از کتاب پت فلین

رو‌راستی همیشه کارساز است

کارل راجرز می‌گوید: «مسائل بسیار شخصی، عمومیت بیشتری دارند.»

هرچه روراست‌تر باشید و صادقانه‌تر درباره تجربیات شخصی و حتی عدم اعتماد بنفستان صحبت کنید، افراد بیشتری می‌توانند با کلام شما ارتباط برقرار کنند و به هنگام بیان نظرات خود، احساس  امنیت بیشتری می‌کنند.

📕 کتاب هفت عادت مردمان موثر

دو دسته از آدم‌هایی که باید با آنها در ارتباط باشید:

دسته اول آدم‌های هم‌فکر شما هستند.
دسته دوم آدم‌های منتقد به شما.
هر دو دسته می‌توانند به شما جسارت امید بدهند.
یکی با تایید شما و دیگری با اصلاح شما.

✍🏻 اکرم‌ سلطانی

برای ارتباط بهتر لبخند بزنید

برای ارتباط بهتر به موقع و سالم غذا بخورید.
برای ارتباط بهتر به داستان‌های دیگران بیشتر گوش کنید.
برای ارتباط بهتر کتاب‌های داستانی، بیو‌گرافی، شعر و طنز بخوانید.
برای ارتباط بهتر به تنهایی پیاده‌روی کنید.
برای ارتباط بهتر دمای محیط را عوض کنید.
شما بنویسید برای ارتباط بهتر …..‌.

✍🏻 اکرم سلطانی

غنیمتی که زمان را متوقف می‌کند

ارتباط غنیمتی است که زمان را متوقف می‌کند و صدایش به قلب‌های تپنده‌ای بدل می‌شود که از تیک‌تیک ساعت بلندتر است. ارتباط زبان حس‌هایی است که فکر می‌کنند و فکرهایی که حس می‌کنند.

✍🏻 اکرم سلطانی

همه‌ی ضربه‌ها گل نمی‌شود

هنر ارتباط گرفتن شبیه به ضربه پنالتی در فوتبال است، امکان دارد گل نشود.

✍🏻 اکرم سلطانی

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط