بنویس و بمان| چطور با نوشتن در ذهن مشتری ماندگار شوی؟

بنویس و بمان

بنویس وبمان / چطور با نوشتن در ذهن مشتری ماندگار شوی؟

در اینجا از روشی قدیمی در نوشتن حرف خاهم زد که فراموشش کردید. روش قدیمی، اما قدرتمند که در دنیای پر هیاهوی اینترنت به تو یاد می‌دهد، چطور برخلاف جهت آب شنا کنی و از آن در بازاریابی و ارتباط با مخاطبانت استفاده کنی. راهی برای لمس ذهن و قلب مشتریانت که منتظرن غافلگیرشان کنی. این نوع نوشتن پیشینه دور و درازی دارد و برمی‌گردد به زمان جوهر و قلم و کبوتر نامه‌رسان.

فکر میکنم حدس زدی که میخاهم از نامه نویسی با تو حرف بزنم .شاید برات چند سوال پیش بیاد: آیا در عصر ارتباطات و تکنولوژی، نامه نویسی هنوز جواب می‌دهد؟ بله هنوز هم جواب می‌دهد و هنوز هم نامه من را یاد این شعر می اندازد :

ای نامه‌ای که می‌روی به سویش/ از جانب من ببوس رویش

این نشان می‌دهد که نوشتن نامه یعنی از ته دل حرف زدن، در آغوش کشیدن، صمیمی بودن، دوستی.

 

برای لمس دیگران، نامه بنویسید

 

برای لمس دیگران نامه بنویسید

 

جمله تیتر را از پوستر تبلیغاتی یک خدمات پستچی در کتابی برداشتم که در آن متن ها به شکل تصویر یک مرد درآمدند که دختر بچه‌ای را در آغوش گرفته و پایین تصویر نوشته شده: «برای لمس واقعی دیگران، نامه بنویسید.»

دریافت نامه می‌تواند حس نزدیکی و صمیمی بودن بین دو نفر ایجاد کند. زمانی که برای کسی نامه می‌نویسیم این پیام را می‌رسانیم: تو، دوستمی و برام مهمی، پس میتوانم با تو حرف‌های خودمانی بزنم، حرف‌هایی سفارشی که مانند یک راز است.

شاید نامه روزگاری تنها راه ارتباطی بوده و وسیله‌ای بوده برای رساندن پیام در هدف‌های مختلف: مثل مذاکره، مشارکت، سیاست، دعوت، اخطار، شروع جنگ، دلتنگی، سفارش. آدم‌های معروف و مشهور زیادی در طول تاریخ هستند که نامه‌هایشان به شکل کتاب درآمدند. نامه‌های ون‌گوک نقاش معروف، و عارف قزوینی سراینده و شاعر معروف ایرانی، نامه‌های بزوس کارآفرین جهانی.

چند ماه پیش که در کتاب‌فروشی چرخ میزدم، چشمم به کتابی افتاد که روی جلدش نوشته بود: «نامه‌های عباس‌ کیارستمی.» کتاب را باز کردم و محو طراحی آن شدم که نامه‌ها با همان دست خط کیا‌رستمی و طرح کاغذ روی کتاب چاپ شده بودند. دوست داشتم تمام آن کتاب را همان جا بخانم. پس نامه بیشتر ما را با افکار و عقاید و آنچه بر فرد گذشته آشنا می‌کند. نوعی احساس نزدیکی به آدم دست می‌دهد وقتی واژه «نامه» را می‌بیند.

حالا وقتش رسیده که بگم: چطور با نوشتن نامه میتوانی مشتریانت را غافلگیر کنی. همه‌ی کوشش ما در بازار رقابت این هست که به مشتریان خود نزدیک شویم و با آن‌ها ارتباط بگیریم. چندی پیش در پیجم یادداشت کوتاهی درمورد ارتباط نوشتم که این بود:

 

 

 

وحالا میگم برای ارتباط بهتر، نامه بنویسید

در تبلیغات نامه را راهی برای ارتباط مستقیم برای فروش می‌دانند و می‌گویند: «نامه بنویس و بفروش.»

هنوز هم عده کمی در مارکتینگ از این روش استفاده می‌کنند و بعضی هم از طریق ایمیل نامه‌های الکتریکی می‌فرستند که در عنوان آن یک پیشنهاد می‌دهند و بعد با لحنی خودمانی درباره آن حرف می‌زنند و درنهایت از شما دعوت می‌کنند که محصول و خدمات آن‌ها را ببینید یا بخرید.

اما در این مقاله قصد دارم بگم: «نامه بنویس و بمان.»

مثالی که میتوانی از آن ایده بگیری: در جلسه با بچه‌های کافه‌کپی بودم و داشتیم در مورد نوشتن از احساسات مخاطب حرف میزدیم که یکی از بچه‌ها گفت: «پدرم ترکیه زندگی میکنه و آنقدر براش برنج ایرانی مهمه که حاضر شده چندبرابر پول برنج، پول حمل ونقل بده تا برنج ایرانی از ایران به دستش برسه .» جالب بود، اینکه چطور گاهی حاضریم برای زنده کردن بعضی حس‌ها هزینه زیادی کنیم. تو این جلسه فکری به نظرم رسید به یکی از بچه‌ها که کسب‌وکارشون تولید برنج ایرانی بود بگم: «بهتر نیست برای کسی که مهاجرت کرده همراه با برنج یک نامه هم بفرستید حتا به اندازه دوخط نوشتن. همین دوخط می‌تواند حال فرد را خوب کند و از احساس غربت او کم کند و نامه شما را در ذهنش ابدی کند و شاید همین دلیلی شود که او برای همیشه از شما خرید کند.» این مثال گفت‌وگویی از ما در جلسه کافه‌کپی بود جایی که از ارتباط با مخاطبان حرف میزنیم و نامه ایده‌ای بود که مدت‌ها قبل در موردش یادداشت کوتاهی در کانالم ثبت کردم و در پیج اینستاگرامم به اشتراک گذاشتم.

متن یادداشت درباره نامه نویسی :

 

 

 

نامه نویسی و بازاریابی عصبی

شاید محکم ترین دلیل برای نوشتن نامه برای مشتری آن هم به صورت چاپی این باشد که نامه‌نویسی یک نوع بازاریابی عصبی است. در بازاریابی عصبی روی بخش عصبی و احساسی مشتری کار می‌کنند، مثل قهوه که عملن بدون بوش مفهومی ندارد یا بوی نان، موسیقی، رنگ‌ها، نامه هم از این مزایا برخوردار است. پیشتر بیشینه احساسی در ذهن آدم‌ها دارد و می‌تواند با بخش عصبی_احساسی افراد ارتباط بگیرد، به ویژه اگر نکته های زیر را در آن به کار بگیری:

1_سعی کن حتا اگر، نامه را چاپ میکنی، فونتش حالت دست نوشته داشته باشد. (به مشتری این حس را بده که نامه دستی نوشته شده .)

2_میتوانی از طرح کاغذهایی استفاده کنی که حس خاندن نامه را در مشتری بیشتر می‌کند.

3_پیشنهاد میکنم با محصول ارسالی خودت نامه بفرس.

4_میتوانی برای مشتریان وفادارت هرچند وقت یکبار با محصولی که خریداری کرده، نامه بفرستی.

5_از شیوه‌های جدید و خلاقانه برای ظاهر پاکت و نوع بسته‌بندی نامه استفاده کن و شکل و شمایل آن را خاص سازمان خودت کن.

6_لحن نامه بهتر است خودمانی باشد و در آن حس نامه واقعی را منتقل کنی.

7_برخلاف جهت آب شنا کن و از نامه فقط برای ارتباط با مخاطبت استفاده کن نه تبلیغ محصول و خدماتت.

 

ضربه نهایی را درست به هدف بزن:

 

 

وقتش رسیده که یک جمع بندی کلی درباره بازاریابی و بهتر کردن ارتباط با مخاطب آن هم با نامه نویسی انجام دهیم : نامه نویسی نوعی برقراری حس است تا منطق، پس خیلی با این موضوع منطقی برخورد نکن. زمانی که از واژه «نامه» استفاده می‌کنی همان کاری را با مغز مخاطبت میکنی که به تازگی رستوران‌ها با مغز آدم‌ها می‌کنند: تداعی خاطره با فضای سنتی ، موزیک سنتی و ظرف‌های سنتی.

انسان‌ها انباشته‌ای از خاطرات، در مغز قدیمی‌شان دارند و نامه نویسی در زمان کنونی و عصر اینترنت، همان ورود به کانال‌های مغز قدیم است. همواره باید ببینی چه نوع بازاریابی برای محصولت میتوانی به کار بگیری که روی مغز قدیم مخاطبانت تاثیر داشته باشد.( بازاریابی عصبی )

شاید به تازگی در دنیای کسب‌وکار این زیاد به گوشت رسیده باشد: «خلق ارزش برای مشتری» و یکی از دسته های اساسی در خلق ارزش بخش احساسی مشتری‌هاس، که می‌تواند: احساس ارزشمندی، شخصی سازی، جذابیت حسی و دیگر چیزها باشد. نامه دادن به مشتری می‌تواند خلق ارزشت برای مشتری به حساب بیاد.

حرف آخر

حرف آخر این هست که شاید حرف زدن از نامه آن هم به صورت چاپی و کاغذی حرفی تازه نباشد و کمی کهنه باشد. اما این روزها می‌بینیم بعضی چیزهای گذشته با ظاهری بهتر و خلاقانه‌تر روی کار آمدن و حتا بیش از گذشته رونق گرفتند و نامه هم احتمالن قابلیت این را دارد که در ارتباط با مشتری‌هات کارساز باشد، بیش از آنچه تصور میکنی. سعی کن همیشه برخلاف جهت آب شنا کنی و روش‌هایی را در ارتباط با مخاطبت بازآفرینی کنی که دیگران کنار گذاشتند و به آن فکر هم نمی‌کنند.

چیزی که در دنیای اقتصاد امروز مورد توجه قرار گرفته، تعامل با مشتری‌ها و حفظ آن‌ها در بلند مدت هست، این یکی از برگه‌های تضمین ماندگاری کسب‌وکارت هست، پس نامه نویسی برای مشتری‌هات، به خصوص آن‌هایی که چند بار خرید کردن، روشی موثر در ساختن ارتباط با دوام هست.

 

واژه های کلیدی در نامه نویسی : مدل هفت پر

پیشنهاد میکنم از نوشتن نامه برای ماندن در ذهن مشتری و ساختن ارتباط با آن، به شکلی خلاقانه استفاده کن و در پایان واژه‌های کلیدی در اهمیت نامه نویسی این‌ها هستند :

واژه های کلیدی نامه نویسی
مدل هفت پر

نویسنده مقاله: اکرم سلطانی  

اینستاگرام اکرم سلطانی   

.

 

 

مطلب مرتبط

از اینکه «مخاطب درجه2» باشید خوشحال هستید؟  

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط