آلبرت انیشتن میگوید: «اگر نمیتوانید به سادگی مطلبی را توضیح دهید، قطعن به اندازهی کافی متوجهی آن نشدهاید.»
در ادامهی جملهی آلبرت انیشتن باید گفت: «اگر میتوانید منظورتان را به درستی به دیگران انتقال دهید یک کپیرایتر هستید.»
بیایید از زاویهای دیگر نیز کپیرایترها را تعریف کنیم: هر کسی که میتواند ارتباط موفقیتآمیز با مخاطب برقرار کند، معمار ارتباط است.
معماران ارتباط، کلمهها، تصاویر، صداها را در کنار هم طوری میچینند که مخاطبان بتوانند موضوع را به درستی درک کنند.
اینجا میتوان از دیزاینر ارتباط هم بهره جست.
کپیرایتر میتواند به فروش، مذاکره، تبلیغات، محتوا، متقاعدسازی، کمک کند.
آیا میخاهید دیگران به چیزی که شما میگویید، توجه کنند؟
اگر جوابتان مثبت است، این کتابها میتوانند در این زمینه شما را یاری کنند.
رازهای کپیرایتینگ:
مردم با چه کلماتی کیف پولشان را از جیبشان در میآورند.
در اینجا یاد میگیرید چطور نسخهی فروشی طراحی کنید که به درآمدتان بیفزاید.
یکی از تکنیکهایی که در کتاب آمده است:
«به نسخهی فروشتان نگاه کنید و هر جایی که از کلمات: من، مرا، مال من، ما، مال ما، استفاده کردید، آن را تغییر دهید و خطاب به مخاطب بنویسید.
به جای «میخاهم به شما در افزایش درآمد کمک کنم»، «یاد بگیرید چطور درآمدتان را افزایش دهید.»
کپیرایتینگ:
اگر میخاهید نوشتن تجاری را یاد بگیرید و بتوانید پیام برندتان را به دیگران انتقال دهید، این کتابی است که به شما کمک میکند. خبری از آموزش علائم نگارشی و دستوری در آن نیست اما به شما میگوید چطور مسیر نوشتن ناب را برای ارتباط برند با مخاطبان ایجاد کنید.
چرا نوشتن اهمیت دارد برای ارتباطسازی؟ زیرا شما نیاز به بازاریابی محتوایی دارید برای دیدهشدن کسبوکارتان.
در این کتاب میآموزید چطور از واژهها برای برندسازی، بازاریابی، تبلیغات، محصولات، مجلات، کاتالوگها و محیط دیجیتال استفاده کنید.
بخشی از کتاب کپیرایتینگ:
«مساله این است که اگر بدانید برای چه کسی مینویسید، چه چیزی را قرار است بیان کنید و برای دلچسب کردن متن خود چه باید بکنید، و این که چگونه پیام خود را متناسب با الویتهای مخاطب شکل بدهید، متن حرفهای خاهید نوشت.»
شعار برند، شیپور جنگ:
شعار برند، شیپور جنگ: کتاب کوچکی که وقتی آن را خاندم دیگر اسمهایی که روی محصولات میدیدم برایم فقط اسم نبودند بلکه به دنبال هویتی از محصول در آن میگشتم و فهمیدم یک محصول با کیفیت بدون اسم، نمیتواند به خوبی جایگاه مناسبی در ذهن مشتریان پیدا کند. اما آموزشهای شیپور جنگ تنها اسم خوب نیست بلکه نوشتن شعاری ماندگار برای برند است.
پنج تکنیک با مثالهایی شفاف که برای هر خانندهای قابل فهم است.
میتوانید این تکنیکها را در انتخاب نام تجاری برند، محصول و ساختن جملههای ماندگار به ویژه در کمپین تبلیغاتی و شعار استفاده کنید.
«آزمایش، سربلند از هر آزمایش.»
اگر دوست دارید بدانید چه چیزی باعث ماندگاری این شعار شده، حتما کتاب را تا آخر بخانید.
با چرا شروع کنید:
این کتاب را باید چندبار بخانید، چرا؟ زیرا با تمام کتابهایی که دربارهی تبلیغات و کپیرایتینگ میخانید فرق میکند، در آن حرفی از گفتن مزایا و ویژگی برای ارتباط با مخاطب نیست. نقشهی مسیر را به دست شما میدهد تا سردرگم نشوید.
پرسشی که همیشه پیش میآید برایم دربارهی افراد الهامبخش و تاثیرگذاری چون: فردوسی، استیو جابز، بهروز فردوس، مسعود صرامی، لوتر کینگ، آنها چطور ماندگار شدند و در مسیر هدفی که داشتند تابآوری کردند؟
بله این کتاب به شما میگوید چطور الهامبخش دیگران و خودتان شوید و فلفسهتان را پیدا کنید.
در اینجا برعکس دیگر کتاب به شما میگوید که برای جذب دیگران از اغوا پرهیز کنید و الهامبخش باشید. هرم مازلو توضیحی بر این است که چرا افراد جذب چرایی میشوند نه اغواگری.
میخاهید بدانید اپل چطور در جذب مشتریان وفادار موفق میشود؟ پاسخ را با خاندن کتاب «با چرا شروع کنید» مییابید.
ایده عالی مستدام:
اگر دیگران به ایدههای شما توجه نمیکنند، مشکل همیشه از ایده نیست بلکه در بیان آن ایده است. چه افراد خلاق و با استعدادی که موفق نشدهاند جایگاه واقعی خودشان را به دست آورند.
شاید عوامل زیادی در دیده شدن افراد نقش داشته باشند اما وجود شش موردی که در این کتاب آمده بیتاثیر نیست.
- احساس
- غیرمنتظره بودن
- داستان
- ملموس
- معتبرسازی
- سادگی
این شش مورد میتوانند در ارائهی هر ایدهای برای جلب توجه موثر باشند.
بهترین مزیت کتاب این است که در پایان هر فصل با مثالهای ملموس میگوید چطور باید روش مورد نظر را پیاده کنید.
روشن است که کتابهای متنوع و گوناگونی برای کپیرایتینگ موجود است و این مهارت وابستهی دانشهای دیگری نیز هست.
در این یادداشت کوتاه شما با پنج کتابی آشنا میشوید که تقریبن مکمل یکدیگرند.
امید است که در مقالههای بعدی با جزئیات جامعتری به این مسئله بپردازیم.
نویسنده: اکرم سلطانی




آخرین نظرات: