اولین باری که همسرم خرید اینترنتی کرد، یادم نمیرود. بعد از واریز پول، با فریاد گفت: «پس چی شد، چرا نشد از رسید پرداخت کپی بگیرم؟»
بارها خودم نیز این ترس را تجربه کردم. احساس میکنی پس از پرداخت دیگر دسترسی به چیزی نداری.
دو سال پیش تحقیقی از مردم در خیابان کردم که با این پرسشها بود:
آیا خرید اینترنتی میکنید؟
چه تجربهای داشتید؟
کسانی که پاسخشان مثبت بود میگفتند البته، به شرطی که اطمینان کنیم.
در بعضی مواقع محصول چیزی نبوده که در تصویر یا ویدئو دیدیم، یا طرف پس از گرفتن پول دیگر پاسخی نداده و مشخص شده کلاهبردار است.
چطور اعتماد در خرید اینترنتی ایجاد میشود؟
بیشتر افرادی که از آنها تحقیق میکردم، میگفتند: «اگر یکی از دوستان یا آشنایان معرفی کند، خیالمان راحتتر میشود.»
یا اینکه مدتی باشد که آن فرد یا شرکت را دنبال میکنیم.
محتواهایی که از آنها در شبکهی اجتماعی میبینیم.
اما در میان همین تحقیقها خانمی با سنوسال ۲۳ سال گفت: «اگر فردی در اینستا محتوا تولید کند و محصولش را معرفی کند، معمولن نظراتی که وجود دارد را میخانم. خیلی وقتها به راحتی میتوان نظر واقعی را از غیر واقعی تشخیص داد. اگر نظرات فقط استیکر و تعریف باشد خیلی به آنها اعتماد نمیکنم.»
دومی داشتن لینک سایت است که در آن پرداخت از طریق درگاه پرداخت معتبر و شناخته شده صورت گیرد.
در این تحقیق مشخص شد:
- افراد به دوستانشان بیشتر گوش میدهند.
- محتوا روی جذب افراد نقش دارد.
- نظرات مشتریان برای فرد جدید اهمیت دارد.
- داشتن سایتی معتبر و ایجاد روش خرید مطمئن اهمیت دارد. (درگاه پرداخت)
بعد از خرید اینترنتی:
به تازگی خریدی اینترنتی انجام دادم از سایتی که درگاه پرداخت داشت. اما با توجه به اطلاعاتی که از محصول نیاز داشتم با پشتیبانی تماس گرفتم. پس از راهنماییهای لازم تصمیم گرفتم خرید را غیررسمی انجام دهم و مبلغ را برای شماره کارتی واریز کنم و تصویر رسید آن را برای پشتیبان ارسال کنم. صدای امن و پاسخگوییهای سریع پشتیبان در من حس امنیت ایجاد کرد. اما بعد از واریز مبلغ دیگر پشتیبان مثل قبل پاسخگو نبود. جالبتر اینکه حتا تماسی با من نگرفت.
این بیاهمیتی پس از خرید مرا دچار شک و تردید کرد.
انتظار داشتم بعد از آن که مبلغ را واریز کردم، خریدم پیگیری شود و یا تماسی گرفته شود. حتا در واتساپ پیامی دریافت کنم که نشان دهد محصول چه زمانی ارسال میشود و خریدم با موفقیت انجام شده.
شاید لازم باشد برای مشتری که اولین بار است با مجموعهای آشنا میشود، قبل و بعد از خرید پشتیبانی قویای شکل بگیرد و با فرستادن پیام یا تماس و محتوا به او احساس امنیت و اعتماد دریافت محصولش را دهیم.
معمولن بیشتر کسبوکارها تا زمان ثبت خرید این کار را انجام میدهند و بعد از آن دیگر اهمیتی نمیدهند.
مطلب مرتبط




آخرین نظرات: